Välbesökt när SES bjöd in till trendspaningar från SXSW 2019

 

South by Southwest (SXSW) i Austin, Texas är ett av världens mest spännande branschevent för verksamma inom kreativa näringar såsom reklam, kultur, design, media och tech. Ett visionärt, idébaserat, politiskt och framtidsspanande forum.

Tillsammans med Engage Communication & Brand Arena Group arrangerade SES det första trendseminariet för hösten på Fabriken Event där moderator Patrick Walldén (Engage Communication & Brand Arena Group) tillsammans med en trendpanel bestående av Johan Tesch (King), Jacob Hvid (Abundo), Viktor Axberg (Parapix) och Marie Wedin (COOP) presenterade de viktigaste framtidsspaningarna och casen från SXSW 2019.

För er som inte kunde vara på plats ställde vi tre snabba till några av paneldeltagarna.

Vad kan sponsrings- och eventbranschen i Sverige lära sig av SXSW?

– Det är alltid svårt att jämföra USA med Sverige. En gigantisk marknad i Nordamerika. Men det de gjort bra i Austin är att de jobbat långsiktigt och försökt behålla sin själ trots tillväxt varje år. Mixen av många olika slags branscher som skapar spännande och lite ”skeva” möten mellan till exempel musik, film, konst och IT-branschen är väldigt spännande. Att våga blanda innehåll och uppmuntra olikheter och att vara lite ”weird” är något vi kan lära oss av i mellanmjölkens land, svarar Patrick Walldén Arena Group/Arena Communication.

– Det finns otroligt mycket som händer på andra sida atlanten och det finns väldigt mycket vi kan bli influerade av och sedan göra det på vårt eget svenska vis. Kolla bara på Westworld aktiveringen förra året, det måste ha varit en av dom häftigaste aktiveringarna som har skapats, berättar Viktor Axberg, Parapix.

Vilken är 2019 års stora trend/trender utifrån ditt perspektiv/profession?

– För mig är det flera stora trender som intensifierats över de senaste åren som samverkar och gifter sig med varandra som är årets stora trend för mig. AI, data, streaming, sustainability brand-stands, VR, musik, film, gaming, streaming flyter samman i en digital smältdegel. Konvergens och branschöverskridande samarbeten och varumärkesallianser mellan varumärken, bolag, organisationer, politik, media, socialt entreprenörskap och start-ups – för att skapa innovation och göra en positiv skillnad, berättar Patrick Walldén.

– Utifrån mitt perspektiv så händer det otroligt mycket just nu, låter nästan lite klyché men vi har så många olika sätt att skapa film på idag, det finns fler och fler format att ta hänsyn till och även fler och fler plattformar för distribution. Mångfald och inkludering inom film och reklam måste prioriteras högst, svarar Viktor Axberg.

Varför vill du rekommendera SES medlemmar att besöka SXSW?

– Ingenstans i världen möts så många kreativa och öppensinnade människor från så många olika länder samtidigt för att inspirera varandra och uppmuntra till spännande innovationer och samarbeten. Dessutom är Austin en fantastisk stad med bra mat, härligt nattliv och en skön avväpnande galen/weird förhållning till livet. Alla är välkomna. Var dig själv och ta med ett öppet sinne och du kommer möta inspiration, information och människor som får dig att lyfta blicken mot framtiden oavsett vilken bransch du är i, berättar Patrick Walldén.

– Låt dig inspireras av alla keynotes, utbyt idéer med människor du träffar som gör samma sak som du fast på en annan kontinent, få ny energi som kommer räcka hela vägen tills nästa SXSW. Rekommenderar dig starkt att besöka Austin om du har möjlighet, avslutar Viktor Axberg

Läs mer om SXSW 2020