Hej Patrik Svärd, Sponsor Manager för VM i Åre som nyligen avslutades.
Vi kunde läsa i Resumé om att var lite stridigheter kring en reklamplats, men bortsett från det, gick allt bra?
– Det rullade på bra, inga stora oförutsedda händelser skedde, förutom vädret då… Vår personal som jobbade med backarna var riktiga hjältar som fick till fantastiskt underlag för tävlingarna!
Ni strävade efter att bli det första klimatneutrala alpina världsmästerskapet, vilken roll spelade era sponsorer i det arbetet?
– Våra sponsorer spelade en stor roll. Tillsammans med våra partners ville vi väcka folks tankar om det fossilfria samhället och att det finns miljövänliga alternativ till det mesta. Vi var selektiva när vi tillfrågade våra samarbetspartners om sponsorskap. Och det lockade garanterat också företag med samma vision att gå in som sponsor, som till exempel Vattenfall.
– Även om det var mer naturligt för vissa partners än andra att jobba med hållbarhetsfrågor hade vi ett genomgående miljötänk med samtliga sponsorer kring deras deltagande. Ett exempel är giveaways. Istället för kvantitet uppmanade vi sponsorerna att dela ut saker av bra kvalitet som gästerna faktiskt behövde på plats och även kunde återanvända efter mästerskapet.
Hur jobbade ni tillsammans med sponsorerna för att aktivera partnerskapen?
– Grundtanken med våra sponsorer var att de skulle förhöja gästens upplevelse. Därför hade vi egentligen inte satt några gränser kopplat till storlek på sponsorskapet utan lät våra partners tänka fritt. Idéer om aktiveringar som ger gästen ett extra värde för besökarna fick genomslag. Sponsorbyn handlade om att låta gästerna klämma och känna och framförallt visa på fossilfria alternativ. Och vi fick väldigt bra respons kring byn – att den var lagom stor och det fanns många roliga saker att göra för såväl vuxna som barn.
Någon aktivering som stack ut extra mycket?
– Det är väldigt svårt att välja en, jag skulle snarare vilja lyfta helheten i vilken alla våra sponsorer på ett eller annat sätt bidrog till att öka folks medvetande kring det fossilfria samhället. Bland annat Vattenfall genom sina elskotrar på sjön, SJ med sitt festivaltåg som gick på fossilfritt bränsle och så kunde man provköra nya Audis första eldrivna E-tron på sjön också.
Vad tar du med dig från det här mästerskapet kopplat till sponsring?
– Förhoppningsvis kan vårt hållbarhetsarbete tillsammans med våra sponsorer inspirera och bli en startpunkt för fler mästerskap framöver att försöka bli klimatneutrala. Vi visade, tillsammans med våra partners, att det går att jobba på det här nya sättet.