Hej Carolina Gahns, vd på den nybildade brand experience-byrån A Skillful Crowd – ett resultat av sammanslagningen av Knut Kommunikation och Perfect Noise. Vi har ju sett två sammanslagningar (ni och PS Occasion) under kort tid – tror du att detta är framtiden?
– Det vet jag inte helt säkert, det finns ju olika orsaker till varför byråer slås ihop. Dels kan det ju vara den vägen vi valt – att rusta för framtiden – en sammanslagning av två framgångsrika och lönsamma byråer med samma typ av företagskultur, där vårt gemensamma erbjudande blir starkare och attraktivare.
– Sen finns det ju den mer konjunkturkopplade typen av sammanslagning där man helt enkelt är tvungen att slå ihop sig eller bli uppköpta för att överleva. Oavsett anledning så tror jag att vi kommer se flera nya konstellationer, kanske mer okonventionella och branschöverskridande än idag.
Vad tjänar era kunder på att ni går samman?
– Att bli en större aktör gör oss i vissa lägen tryggare som byrå, med en bredare kompetens, men med bibehållen småbyråanda. Den är viktig!
– Med den samlade kunskapen inom den nya byråns fyra väggar och genom det utökade nätverk av vänner, partners och leverantörer som sammanslagningen innebär kan vi öka vårt erbjudande till först och främst våra befintliga kunder, men också möta nya kunders mer komplexa behov i mötet med sina konsumenter. Viktigast är dock att vi har fått ett positivt mottagande hos våra kunder, vilket känns både kul och förtroendeingivande.
Vad tar ni med er från respektive byrå in i A Skillful Crowd?
– Både Knut Kommunikation och Perfect Noise är bland Sveriges mest framgångsrika byråer när det kommer till att aktivera mötet mellan varumärken och deras konsumenter. Men vi har haft lite olika inriktningar och specialiteter. Perfect Noise har varit i topp gällande sponsorstrategi och aktiverandet av den, men även starka på instore samt att koppla in digitalt och content kring det. Knuts största styrka har varit konsumentnära aktiviteter, vare sig det är kopplat till sponsorskap eller kampanjer. Tillsammans täcker vi nu hela brand experience kartan framförallt inom B2C.
Inom brand experience, vad ser du för nya trender?
– Inhouse-trenden märks av, även för oss. Många av de enklare uppdragen sköts internt. Däremot tittar många större- och medelkunder vi möter även efter byråer som har kapacitet att ta fler och större uppdrag inom det konsumentnära mötet, ett helhetskomplement till den egna byrån, som ju ofta har ett reklamfokus i grunden. Trenden att koppla det fysiska mötet med det digitala är fortfarande starkt.
Vad ser du mest fram emot vad gäller eventåret 2019?
– Skall jag lyfta något så är det väl Alpina VM i Åre som just avslutats där vi varit delaktiga med ett flertal kunder. Ett sånt stort mästerskap och rättighet är ju häftigt att vara en del av och något som inte genomförs i Sverige igen under den närmsta åren. På festivalscenen känns Lollapaloza spännande, med Stockholm som en av tre stopp i Europa jämte världsstäder som Paris och Berlin. Det blir coolt.
– Personligen är ju annars uppstarten av A Skillful Crowd kanske det mest nära ”eventet” som jag själv tillsammans med alla anställda skall starta upp, driva och genomföra. Det blir mitt stora fokus det här året.