“Vi hade 0 kr i mediebudget men fick över 500 tidningsartiklar”
Med bidraget PU:REST – en öl bryggd på återvunnet avloppsvatten kammade BCW hem guld i kategorin ”Årets mest innovativa koncept” i Gyllene Hjulet. För SES berättar Axel Bringel, Creative Director på BCW Stockholm, om hur de med kampanjen fick folk att släcka törsten med avloppsvatten.
“Världen hotas av vattenbrist, men redan idag finns det tekniker för att rena avloppsvatten så det blir lika rent som dricksvatten. För att slå hål på fördomarna och få fler att upptäcka att avloppsvatten kan bli framtidens njutning, slog sig IVL Svenska Miljöinstitutet ihop med Nya Carnegiebryggeriet och Carlsberg och tog fram PU:REST – Sveriges första öl bryggd på renat avloppsvatten. Ölet lanserades på bryggeriet, smaka på Stockholm och i Almedalen och PU:REST spred sig över hela världen!”
Hej Axel! Hur kändes det att vinna guld i kategorin ”Årets mest innovativa koncept”?
– Skitkul, bokstavligt talat!
Berätta kort om ert vinnarbidrag!
– Världen hotas av vattenbrist och IVL har en teknik för att omvandla toavatten till rent dricksvatten, men de har haft svårt att nå ut och kommunicera kring tekniken. För att utmana fördomarna och skapa buzz blev lösningen en produkt som är lättare att prata om, PU:REST – Sveriges första öl bryggd på renat avloppsvatten, som togs fram tillsammans med Nya Carnegiebryggeriet och Carlsberg Sverige.
Vilken roll hade du i ert vinnarbidrag?
– Jag var kreativ strateg.
Juryn bedömde ju bland annat bidragen efter “effekt i resultatet”, hur såg det ut för ert bidrag?
– Ölet lanserades på Bryggeriet, matfestivalen “Smaka på Stockholm” och under politikerveckan i Almedalen och spred sig sedan över hela världen. Kampanjen hade 0 kr i mediebudget och fick över 500 tidningsartiklar i länder som Kina, Indonesien, Japan, Taiwan, Indien, Nigeria och USA.
– Forbes, CNN och Metro USA är några exempel på medier som lyfte PU:REST. IVL fick tack vare ölet föreläsa under internationella event, som World Water Week i Stockholm och International Water Associations i Tokyo. Bevisligen blev folk riktigt sugna på att dricka renat avloppsvatten, då ölen sålde slut snabbt!
Vilka var de främsta faktorerna till att ert bidrag vann, enligt dig?
– För att det är en djärv kampanj med ett viktigt syfte som genomfördes av ruskigt modiga kunder och ett superteam.
Axel Bringel, Creative Director på BCW Stockholm
Se vinnarfilmen här