“Med vinnarbidraget har vi slagit rekord i antalet registreringar i donationsregistret”

 

Håkanson United lyckades få två guld i årets upplaga av Gyllene Hjulet. Det ena i kategorin “Årets Rättighet” tillsammans med Svenska Basketbollförbundet och det andra i “Årets Samhällsengagemang” med bidraget #Väntainte i samarbete med City Gross AB, More PR och Jontefonden. Hör Hampus Rossberg, projektledare på Håkanson United, berättar mer om vinnarbidragen.

 

Hampus Rossberg, projektledare på Håkanson United

 

Hallå där Hampus, hur kändes det att att vinna – till och med i två olika kategorier?

– Det känns jätteroligt att vinna och dubbelt så kul med två guld såklart. Idén bakom Håkanson United är ”We make brands do well by doing good”. Så fyra nomineringar och två vinster för olika projekt rotade i samhällsengagemang gör att man känner sig stolt och att vi gör rätt saker på dagarna.

Berätta kort om era vinnarbidrag!

– I kategorin “Årets samhällsengagemang” vann vi med #Väntainte som är ett sponsringssamarbete mellan organdonationsstiftelsen Jontefonen och City Gross. Det som varit så otroligt inspirerande i detta projekt är att ett stort nationellt familjeföretag valde bort den traditionella vägen och istället, på vår rekommendation, gick “all in” för att hjälpa en liten familj som var kunder i en lokal City Gross-butik. En familj som drabbades hårt när sonen Jonte efter en lång kamp i väntan för nya lungor lämnade oss. Händelsen födde ett lokalt engagemang hos City Gross kunder och personal och man insåg att resurser och starka organisationer inom donationsfrågan saknades. När familjen startade Jontefonden, för att stödja alla drabbade inom organdonation blev det starten för ett unikt partnerskap mellan en liten familj och en stor kedja, som ledde hela vägen från lilla Ytterby ända till Svenska Hjältar galan.

– “Årets rättighet” vann vi tillsammans med Svenska Basketbollförbundet. Förbundet vill leva upp till sin värdegrund som fokuserar på mångfald och jämställdhet. För att göra det eftersträvade de sponsringskoncept som aktiverar deras partnerskap mer än att bara erbjuda bra exponeringsyta och som istället bottnar i samhällsansvar. Här blev koncepten Loka Heros, SJ Basketligan special och Bonnier Hoops, som vi på Håkanson United utvecklat, en stor del av lösningen.

Vilken roll hade du i ert vinnarbidrag?

– Min roll har varit som projektledare för City Gross, Jontefonden och #Väntainte. Men Håkanson United är en byrå med väldigt kollektivt arbetssätt och det som är så roligt är att vi nästan alla på byrån är delaktiga på något sätt i alla våra projekt.

Juryn bedömde ju bland annat bidragen efter “effekt i resultatet”, hur såg det ut för ert bidrag?

– Det har varit en fantastisk resa och genom #Väntainte har vi exempelvis slagit rekord i antalet registreringar i donationsregistret. Vi har genom PR och kommunikation byggt hög kännedom om Jontefonden och även samlat in så mycket pengar att Jontefonden nu har möjlighet att hjälpa samtliga familjer som är drabbade i Sverige. City Gross har engagerat hela sin personal och tillsammans med sina kunder och leverantörer över hela Sverige verkligen gjort avsevärd skillnad i en viktig fråga – på riktigt. Det bygger både lojalitet och stärker varumärket.

Vilka var de främsta faktorerna till att ert bidrag vann, enligt dig?

– Vi brukar oftast prata om att målet i våra arbeten är att göra skillnad på riktigt och det tycker jag är en gemensam nämnare i båda fallen. Vi har inte bara skapat en kampanj över en kortare period utan i båda fallen är långsiktighet och helhjärtat engagemang hos inblandade parter två avgörande ingredienser. Det andra är att man inte kan ”backa sig fram” inom det här området. Det gäller att panga på, och det har vi och våra kunder verkligen gjort!

 

Mer om vinnarbidragen

Svenska Basketbollförbundet

Om Alla hjärtans dag 2018. Amanda Zahui, tvillingarna Eldebrink och de andra i damlandslaget i basket slår Kroatien inför statsminister Stefan Löfven och 5000 andra personer på Hovet och resten av Sverige på SVT. Svenska Basketbollförbundet vill lyfta förebilder, leva sina värderingar och engagera sina närmaste i sin resa i det svenska samhället. Inget kan skildra den inslagna resan bättre än detta år och denna dag.

 

#Väntainte

En familj som var kunder hos City Gross(CG) i Ytterby drabbades hårt när sonen Jonte efter en lång kamp för nya lungor lämnade oss. Familjen startade Jontefonden, för att stödja alla drabbade inom organdonation. Händelsen födde ett lokalt engagemang hos CG:s kunder och personal och CG insåg att resurser & starka NGOs inom donationsfrågan saknades. Det blev starten för ett unikt partnerskap mellan en liten familj och en stor kedja, som ledde från Ytterby hela vägen till Svenska Hjältar-galan.