“Vår kunds börskurs ökade med över 20% under evenemanget”
I årets upplaga av Gyllene Hjulet fick Onemotion IMC och Paradox interactive ett guld för bidraget PDXCON i kategorin “Årets event B2C”. För SES berättar Tomasz Pieniazek, Creative Director Event på Onemotion IMC, om vinnarevenemanget som nådde över 100 000 tittare.
“Paradox interactive vill ge tillbaka till sina mest trogna fans. Vad kan bli bättre än att låta dem själva delta i utvecklingen och upplevelsen av nya produkter. Detta firades genom en tre dagar lång upplevelse där total transparens fick genomsyra evenemanget.”
Hej Tomasz! Hur kändes det att vinna guldet?
– Det känns fantastiskt kul att vinna i en kategori som vi brinner lite extra för. Spelutvecklingsbranschen har alltid legat oss varmt om hjärtat och jag har min bakgrund inom den industrin.
Tomasz Pieniazek, Creative Director Event på Onemotion IMC
Berätta kort om ert vinnarbidrag – vilken var den bakomliggande utmaningen?
– De största utmaningarna med evenemanget var att ta fram ett bra och relevant innehåll till en väldigt påläst och krävande målgrupp. Vid själva genomförandet var det att producera alla parallella spår från olika scener, samt de aktiviteter som skapades på tre olika platser runt om i Stockholm och som pågick parallellt. Men största utmaningen är vi mitt i just nu – nämligen att överträffa förra året med den aktivitet vi gör i Berlin i år, där vi räknar med mer än tre gånger så många besökare.
Vilken roll hade du i ert vinnarbidrag?
– Jag var kreativt ansvarig för evenemanget, både innehåll och design.
Juryn bedömde ju bland annat bidragen efter “effekt i resultatet”, hur såg det ut för ert bidrag?
– Vi satte upp tydliga mål innan evenemanget för att kunna följa och mäta dem. Det fysiska evenemanget hade 1000 besökare vilket begränsades av antalet platser, men genom alla typer av streamingplattformar som vi använde oss av nådde vi ut med evenemanget till över 100 000 tittare. Som mest var det 8000 som tittade på evenemanget samtidigt. En annan mätbar faktor var att Paradox börskurs ökade med över 20% under evenemanget. Utöver detta gav eventet många mjuka värden genom den interaktion som skapades mellan utvecklare och fan-base.
Vilka var de främsta faktorerna till att ert bidrag vann, enligt dig?
– Vi hoppas att vi vann för att juryn kunde se komplexiteten i evenemangets uppbyggnad och mervärdet på både lång och kort sikt som evenemanget innebar för Paradox.
___________________________________________
Onemotion IMC tog även hem ett silver för bidraget Norrlands Ljus Stay out West i kategorin “Årets Expo”.