Sprakande möten under nyår – in i oxveckorna – sen kommer de, säkrare än alla vårtecken – årets gyllene veckor! Dags att formulera och skicka in bidrag, Gyllene Hjulet 2019 är här!

Det är nu allt fantastiskt ni har gjort under förra årets ska samlas ihop i några tydliga rader som ska ge glans till både er och till hela vår fantastiska bransch!  Det kan tyckas som två steg tillbaks (”nu är vi ju redan mentalt långt framme i 2019…!”) eller som en nästan omöjligt tung börda (”hur får vi ihop alla siffror, all text som ska skrivas….jag hinner inte”).

Men fråga mig varje dag i veckan och jag skulle säga ”det är värt det!”  Se det som ett tillfälle att göra ett riktigt bokslut på 2018 eller som en perfekt möjlighet att sammanfatta lärdomar att ta med in i 2019. Om inte detta argument fungerar, ja då borde möjligheten till en guldbiljett till glädje, vardagsnytta och till och med – finansiell framgång locka.

Om ni fortfarande tvivlar kan ni alltid fråga någon av alla tidigare vinnare eller inspireras av deras case här.

Men att lämna in bidrag till Gyllene Hjulet är mer än bara chans till en egen vinst – det är en vinst för alla oss tillsammans. Era inlämnade bidrag skapar förutsättningar till ett tillfälle för branschen att samlas, möta vänner och kollegor. Vi får inspireras av varandra och känna stolthet för vår profession och en chans att sprida vår metod och vårt media till affärsvärlden.

Senaste åren har våra gyllene vinnare även utmärkt sig internationellt i flera tävlingar – exempelvis har vi både guld och silver i European Sponsorship Award för både Silva, Mc Donalds och Tele2.

Nu kan det inte finnas några tveksamheter kvar!

Själva tävlingen då – vad har hänt sedan förra året?

Vi fortsätter att engagera oss i våra framtida kollegor. Studentkategorin som vi lanserade 2018 blev en succé så den tar vi med oss vidare i år.

En ny kategori har vi att presentera genom att Expoförbundet nu fusioneras med SES. Självklart speglas detta i Gyllene Hjulet där vi presenterar den nya kategorin ”årets expo”. Kategorin delas in i tre delar grundat i omfattning på projektet. Se här för mer information.

Samtidigt med denna förändring har vi valt att ta bort kategorin ”årets digitala”. Vi strävar hela tiden efter att ha en relevant spegling av tiden samtidigt som antal kategorier behöver hålla för en galakväll. Grunden till att vi historiskt valde att lyfta den digitala kategorin var att möten mellan människor fick en ny dimension i takt den digitala teknikens utveckling. Möten behövde plötsligt inte ske i en fysisk miljö utan människor började att interagera och samlas i digitala miljöer runt ett intresse eller passion. Eventets styrka och kraft var dock densamma.  Ett fantastiskt exempel på detta är förra årets vinnare Gothia e- Cup som skapade ett helt nytt koncept och rättighet som tar sin utgångspunkt i möten i det digitala rummet.

Att kategorin försvinner betyder inte att vår tro på det digitala mötet minskar – tvärt om! Vi ser idag de digitala kanalerna som en naturlig del av både sponsorskap, event och rättigheter. Så istället för en egen digital kategori ser vi att det digitala numera går in i vår övergripande tävlingsportfölj som då inte bara lyfter fysiska möten utan även möten skapade i det digitala rummet. Men det är viktigt att det sker en social interaktion mellan utövare, besökare – som på ett fysiskt event. Informationsöverföring eller marknadsföring genom sociala kanaler är fortfarande en aktivering precis som den alltid har varit.

Alla kategorier i tävlingen, med beskrivningar hittar ni här och juryn som kommer att läsa era bidrag presenteras den 6 februari.

När ni väljer att fylla i er ansökan har jag två viktiga råd att ge. Det första är att skriva enkelt och tydligt. Det är inte mängden detaljer som vinner utan det är hur ni förklarar att detaljerna har bidragit till resultatet. Var noga med att förklara bakgrund och utmaningar så att ni skapar förutsättning att på riktigt förstå storheten i ert projekt.

Det andra är att vara noga med att presentera affärsmål och sen påvisa effekten av projektet på samma affärsmål. Jämför gärna effekten med tidigare aktiviteter eller perioder, det hjälper att förstå. Gärna konkreta tal bakom procentuella förändringar, det skapar också mer förståelse.

Temat för årets Gyllene Hjulet-gala är ”förebilder”. Ta chansen du också att bli eller fortsätta vara en förebild i vår bransch genom att skicka in ditt bidrag. Det är vi tillsammans som gör Gyllene Hjulet värdefullt.

/Cecilia Perlind,
Head of Brand & Communications Kantar Sifo,
Jurymoderator Gyllene Hjulet 2019.

VIKTIGA DATUM GYLLENE HJULET

5 februari kl. 15.00 – Inlämningen av bidrag stänger
6 mars – Nomineringsmingel
11 april – Livepitchen & Gyllene Hjulet-galan