Frågor och svar

Åtta vanliga frågor om sponsring och event

Här får du våra experters svar och råd på vanliga frågor.

Om du behöver konsultation för en specifik rättighet, ett sponsorsamarbete eller ett event är du välkommen att kontakta oss så hjälper vi dig vidare. Som medlem och i inloggat läge här på sidan finner du fördjupad kunskap och information.

Hur får jag sponsorer till mitt event/min rättighet?

Som rättighetsinnehavare måste du ha god kännedom om den målgrupp ditt event attraherar. Det är nämligen målgruppen och associationen som är ditt största säljargument. När du har den kunskapen kan du framgångsrikt presentera och paketera kreativa idéer som matchar potentiella sponsorers målsättningar. Som medlem i SES har du möjlighet att medverka på våra Rättighetsforum som tar upp de senaste casen och ger dig fördjupad kunskap om hur du kan öka köpattraktionen.

Var hittar jag en säljande konsult till min rättighet?

Det finns ett fåtal stora aktörer, vissa eventbyråer samt några fåmansbolag som arbetar med detta. Några av de vassaste finner ni bland våra medlemmar. Vår rekommendation för mindre eller oetablerade rättigheter är ändå att företaget eller du själv arbetar med sponsringsförsäljningen. Det är du som har mest kunskaper om rättigheten och bäst insikt i projektets kreativa möjligheter. Dessutom är det svårt för en säljare att få ekonomisk vinst på provisionsbaserad sponsringsförsäljning när det gäller mindre uppdrag.

Vad kostar det att anlita en sponsringssäljare?

Det finns olika modeller. Vissa jobbar efter ett fast arvode, andra enbart på provision. En vanligt förekommande nivå för provision kan ligga mellan 15-25% beroende på hur mycket löpande kontakt säljaren ska ha med sponsorerna. Vid riktigt stora evenemang och långsiktiga avtal kan arvodet gå ner efter första året då säljarens arbetsbelastning minskar.

Hur mycket bör jag ta betalt för min rättighet?

Det går inte att sätta generella prislappar på sponsringsrättigheter. Dessvärre prissätts många rättigheter utifrån rättighetens ekonomiska behov, vad andra rättigheter tar, eller ibland rena gissningar. Vi avråder dig från de tillvägagångssätten. Rätt prisnivå får du efter en noggrann värdering, helst av en professionell sponsringskonsult, där såväl konkret mätbara som mjuka värden ingår. Därefter kan du sätta ihop sponsringspaket som attraherar rätt sponsorer.

Jag går en utbildning söker en praktikplats i sponsrings- eller eventbranschen. Hur går jag tillväga?

Försök specificera vilka delar av branschen som intresserar dig och vilka arbetsområden som du vill verka inom. Lista därefter projekt som du tycker om, kolla upp vilka byråer som låg bakom och hör av dig till dem. En lista över de flesta stora branschaktörerna hittar du i SES medlemsregister.

Vilka eventbyråer är bäst?

Det beror på din målsättning, omfattning och vilken typ av event det handlar om. En lista över de flesta stora aktörerna hittar du bland våra medlemmar. Titta på deras hemsidor och case.

Hur har lågkonjunkturer påverkat branschen?

Både sponsring och event har upplevt en uppförsbacke vid lågkonjunkturer. Men samtidigt som vissa företag avvaktar med att göra större evenemang satsar andra företag på säljdrivande aktiviteter och kampanjer. Många sponsorköpare ser över sina sponsringsportföljer. Detta har varit både positivt och negativt; några rättigheter har förlorat någon sponsor men många sponsorer har också sett detta som ett tillfälle att tänka över sina sponsringssamarbeten, knutit mer långsiktiga avtal och fokuserat på starkare aktiveringar av sponsorskapen för att maximera effekten.

Jag har frågor om musiklicenser hos Stim och SAMI i samband med eventproduktion, vart vänder jag mig?

Se några vanliga frågor och svar på sidan Stim och SAMI. Där finns även kontaktuppgifter till både Stim och SAMI för vidare information.

Bli medlem

Ta genvägen in i branschen som SES-medlem redan idag.link

Läs mer

Om oss

Vi jobbar för våra medlemmars intressen 24/7.link

Läs mer