"Vi kallar det Brand Engagement"

Minnesota Communication har fem nomineringar till årets Gyllene Hjulet. Vi passar på att ställa några frågor till Minnesotas VD Andy Pimmeshofer kring vad som är framgångsfaktorn och utvecklingen inom sponsring och event.

Först av allt, grattis till alla nomineringar i årets Gyllene Hjul! Bidragen spänner ju över ett ganska vitt område – allt från Försvarsmaktens Flygdag 2018 till SEB Vision Refresh. Kan du säga att det finns någon gemensam röd ”framgångstråd” och hur ser den i så fall ut?

– Stort tack, ja det är givetvis jättekul med totalt 5 nomineringar i 5 olika kategorier med 5 helt unika case. Med det sagt, kan det ju framstå som att det inte finns någon röd tråd, men det anser jag att det gör. Allt handlar om människor. Individer hos våra kunder och hos oss på byrån. När vi släpper dessa individers krafter fria, i en riktning mot våra gemensamma mål, uppnås det starkaste engagemanget och som slutligen ger de här fina resultaten. Teamet kompetens, kapacitet och engagemang samt ett nyfiket, modigt och handlingskraftigt förhållningssätt i alla samarbeten ger de här framgångarna. Individer från byrå och kund skapar en stark helhet tillsammans. Och ingen strategi eller idé är bättre än sitt genomförande. Allt hänger ihop.

Precis som med barn ska man ju inte ha någon favorit, men är det något bidrag ni är mera stolt över?

– Precis som du antyder så gillar vi alla våra barn. Jag är precis lika stolt över samtliga bidrag som har nominerats utifrån sina unika egenskaper och kvaliteter i respektive kategori. Utan att få det att låta som en floskel, så vill jag påstå att vi är stolta över alla våra kundprojekt som vi genomförde under 2018.

Sedan är det självklart så att respektive team alla gånger håller lite extra för just sitt bidrag. Det personliga engagemanget och tävlingsinstinkten i gänget är enorm. Och alla är stolta över det vi presterat.

 

 

Förutom att – förhoppningsvis – vinna priser på Gyllene Hjulet, mäter ni effekterna för era uppdragsgivare i era projekt och i så fall hur?

– På Minnesota strävar vi efter att utvärdera och följa upp samtliga projekt. En förutsättning är att tydliga mål och KPI:s finns fastställda och formulerade redan från början. Minnesota har sin egen mät- och utvärderingsmetod, som vi kallar M-effect, som vi har utvecklat tillsammans med Upplevelseinstitutet. M-effect är lämplig för evenemang där en korrelationsanalys är relevant mellan övergripande mål och evenemangets olika delar. Vi engagerar också externa professionella partners för storskalig sponsringsutvärdering, varumärkes tracking och för sociala medier. Utöver effektmätning så genomför vi även kvalitetsutvärderingar via vårt eget webbverktyg anpassat för alla digitala plattformar. Slutligen utvärderar vi vårt eget arbete och vårt engagemang där kunderna betygsätter oss i varje enskilt projekt.

Apropå debatten kring spelbolag som sponsorer, hur ställer sig Minnesota till att jobba med ett spelbolag? Har ni några generella – eller specifika – krav på ”moral och etik” för era uppdragsgivare?

– Vi jobbar sedan flera år tillsammans med ATG i ett väldigt inspirerande och kreativt samarbete. ATG har som uppdrag att främja trav- och galoppsporten och har årligen bidragit med upp till 2 miljarder kronor till hästsporten. I över 40 år har ATG varit en positiv kraft som har bidragit till hästnäringen, samhället och idrotten. ATG har sponsrat svensk idrott, bland annat via SOK och Parasporten, vilket bidragit till många OS-medaljer genom åren. ATG arbetar ytterst professionellt med spelansvarsfrågan och lever givetvis helt inom ramen för alla de regelverk som finns, viket är något som vi också förhåller oss till. Därmed ser vi ATG precis som vilken kund som helst. På Minnesota har vi en stark kompass för moral och etik. Förtroende är ett våra värdeord och något som vi värderar högt. Om en enskild medarbetare inte accepterar kunder och produkter i en specifik kategori, så jobbar vi helt enkelt inte med några sådana, exempelvis tobak. Tack och lov blåser hållbarhetsfrågan starkt just nu, vilket syns i våra uppdrag!

Minnesota har under årens lopp haft många nomineringar och vunnit många utmärkelser på Gyllene Hjulet, ser du någon skillnad eller trend idag jämfört med för t.ex. 10 år sedan?

– Ja tack, det har gått väldigt bra för oss i Gyllene Hjulet. Och som jag nämnt tidigare så är ju det frukten av ett gott samarbete med våra kunder. Vi jobbar, tävlar och vinner tillsammans. Jag upplever att konkurrensen har ökat ytterligare och att vi i Sverige är väldigt duktiga i den här branschen. Kvaliteten är väldigt hög nuförtiden. Kunderna själva är extremt skickliga nuförtiden och på byråsidan kommer vi från alla håll och bidrar till kreativa lösningar och bra resultat. Minnesota har tidigare även lyckats vinna internationella priser, men där samma case inte räckte till seger i Gyllene Hjulet hemma i Sverige. Bara att bli nominerad är ett väldigt bra kvitto på att caset håller högsta kvalitet och att få vinna ett Gyllene Hjul är ju helt fantastiskt och det finaste man kan göra i Sponsrings- och Event Sverige.

 Till sist – beskriv kort Minnesota Communication och vad ni gör?

– Minnesota är en Brand Engagement byrå med en närmast religiös övertygelse om engagemangets betydelse för att få ut bästa möjliga kommunikationseffekt. Vår vision är att vi lever i en värld där alla gör skillnad. Vi har funnit sedan 2001 och har 30 medarbetare. Vi bygger starka varumärken och skapar lönsamma affärer åt våra kunder genom att engagera deras interna och externa målgrupper. Vår roll är att engagera våra kunders intressenter och vi gör det genom möten, upplevelser och digitala lösningar. Vi erbjuder integrerade kommunikationslösningar, oftast med ett event eller en sponsringsrättighet som plattform. Bara när engagemanget uppstår kan starka, bestående resultat skapas. Vi kallar det Brand Engagement!

 

Av: Mats Ehrlemark

Minnesotas nomineringar:

Årets event B2CFörsvarsmaktens Flygdag 2018

Årets Bästa SponsringSHL Harry med ATG

Årets Event B2BASF Forum med ATEA

Årets Interna Event – SEB Vision Refresh

Årets Hantverk – Transparenta Toan